Пояснювальна записка
ДО ТИПОВОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПРОГРАМИ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ПОСАДОВИХ ОСІБ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ ІV-VІІ КАТЕГОРІЙ ПОСАД
Успіх соціально-економічних і політичних перетворень в Україні значною мірою залежить від координованої роботи органів державної виконавчої влади та органів місцевого самоврядування всіх рівнів. В свою чергу, забезпечення ефективності державного управління та місцевого самоврядування нерозривно пов’язано з вирішенням проблеми компетентності та професіоналізму державних службовців, посадових осіб органів місцевого самоврядування. Тому організація ефективної системи професійного навчання державних службовців та посадових осіб органів місцевого самоврядування розглядається як одне з першочергових завдань, без розв’язання якого неможливо підняти ефективність державного управління та місцевого самоврядування.
Світовий досвід незалежного розвитку України переконують: найпродуктивнішим механізмом згуртування суспільства навколо незаперечних фундаментальних цінностей є розвиток місцевого самоврядування. Саме з його допомогою можна сподіватися на найбільше використання самоорганізації суспільства, ініціативи громадян. Йдеться про створення умов розвитку громадянського суспільства. Там де розвинуте місцеве самоврядування, панує і демократичне врядування, держава і влада підконтрольні громадянам, а не навпаки.
Органи місцевого самоврядування – основні осередки розвитку суспільного життя, громадянського суспільства. Зміцнюючи громадянські цінності й ініціативу, забезпечуючи реальну участь людей у розв’язанні життєво важливих проблем, зв’язки між громадянами і об’єднаннями громадян, вони тим самим утворюють умови для безконфліктної організації суспільних і приватних інтересів, включають їх у загальний контекст державного будівництва.
Саме на підготовку висококваліфікованих посадовців розрахована професійна програма підвищення кваліфікації посадових осіб органів місцевого самоврядування. Вище згадана програма розроблена у відповідності до Закону України „Про службу в органах місцевого самоврядування”, нормативних та програмних документів, методичних матеріалів з питань підвищення кваліфікації державних службовців та посадових осіб органів місцевого самоврядування розроблених Головним управлінням державної служби України.
Професійна програма підвищення кваліфікації посадових осіб органів місцевого самоврядування розроблена з урахуванням особливостей завдань, обов’язків, повноважень і вимог щодо обсягу знань і умінь, визначених у посадових інструкціях посад працівників органів місцевого самоврядування.
Основною метою підвищення кваліфікації посадових осіб органів місцевого самоврядування є отримання слухачами базових знань з питань державного управління, оволодіння навиками управлінської культури, з проблем державотворення, здійснення гуманітарної та соціальної політики, удосконалення правової, управлінської, фінансово-економічної, соціально-гуманітарної підготовки, вивчення основ ринкової економіки, ознайомлення з теоретично-прикладними засадами вітчизняного та зарубіжного менеджменту, політології, соціології, розширення загальнокультурного рівня з метою вирішення завдань професійної діяльності.
Представлена професійна програма є документом, який визначає зміст і структуру навчального плану підвищення кваліфікації, зміст і обсяги навчальних модулів його нормативної та варіативної частини. На основі визначених завдань і функцій посадових осіб органів місцевого самоврядування.
За результатами навчання посадові особи органів місцевого самоврядування повинні
знати:
- основи загальноправових дисциплін, зокрема: історію держави і права України, історію вчень та теорій держави і права, зміст конституційно-правових систем, основні функції держави, роль і місць конкретних галузей права в державному управлінні;
- основи загальноекономічних дисциплін, зокрема: зміст основних економічних процесів на макроекономічному рівні, причини загострення економічної кризи, механізм функціонування ринкової економіки, економічної функції держави;
- основи спеціальних фахових дисциплін, зокрема: теоретичні підходи світової науки до тлумачення методів державного регулювання, основи теорії і практики менеджменту, менеджмент персоналу, фінансовий менеджмент, управління витратами, організацію і управління в органах державної влади, соціологію і психологію менеджменту;
- будову і принципи функціонування політичної організації суспільства в Україні, систему законодавчо представницьких органів, місцевого самоврядування, систему виконавчої влади, судової влади, компетенцію і порядок функціонування органів прокуратури, адвокатури, нотаріату, громадських органів, покликаних сприяти захисту прав особи, зміцненню законності та правопорядку;
- основи політичних теорій, роль і місце політичних інститутів у державному управлінні, основні принципи функціонування міжнародного співтовариства та місце України в ньому, методику аналізу, прогнозування та прийняття оптимальних рішень в політичній та правовій ситуації України, етику та культуру ділового та політичного спілкування;
- структуру, принципи організації та діяльності законодавчо представницької і виконавчої влади;
- компетенцію органів, що репрезентують ці дві гілки влади, форми і методи їх роботи;
- основи організаційно-правової роботи;
- порядок підготовки і перевірки виконання нормативних актів та індивідуальних зобов’язань;
- механізм прийняття управлінських рішень;
- сучасну комп’ютерну техніку;
уміти:
- виконувати організаційно-забезпечувальні функції, створювати та впроваджувати механізми нормативно-правового, матеріально-технічного, фінансового, маркетингового та інших видів забезпечення функціонування структур;
- тлумачити і застосовувати в практичній роботі закони та нормативні акти, юридично грамотно оцінювати факти і обставини, приймати правові рішення та вчиняти інші юридичні дії у повній відповідності із законом;
- своїми діями забезпечувати додержання законності у діяльності державних і громадських організацій, установ, організацій, вимагати цього від підлеглих, посадових осіб та громадян;
- захищати права і законні інтереси громадян та колективних формувань (юридичних осіб);
- юридично грамотно складати і оформляти правові документи, роботи кваліфіковані юридичні висновки та надавати консультації;
- забезпечувати суворе дотримання встановленого порядку розгляду звернень, повідомлень і скарг громадян та юридичних осіб;
- застосовувати на практиці теоретичні знання з питань адміністративного менеджменту;
- постійно підвищувати свою кваліфікацію, вивчати законодавство і практику його застосування.