Модуль ФВ-6

Модуль ФВ-6. УЧАСТЬ ГРОМАДСЬКОСТІ У ФОРМУВАННІ ТА РЕАЛІЗАЦІЇ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ

 

Мета модулю:

Ознайомити слухачів

- з теорією та практикою залучення громадськості до процесу прийняття рішень органами влади на базі вітчизняного та міжнародного досвіду;

- з можливостями, які надає залучення громадськості до процесу прийняття рішень органами влади;

Надати базові знання щодо методів, інструментів та принципів залучення громадськості до процесу прийняття рішень.

 

Навчальні цілі:

За результатами навчання слухачі повинні:

  • ознайомитися з можливостями, перевагами та недоліками, які надає залучення громадськості до процесу прийняття рішень органами влади;
  • усвідомити мотивацію представників зацікавлених сторін (органи місцевого самоврядування, органи виконавчої влади, організації громадянського суспільства) при залучені громадськості;
  • засвоїти методи та рівні залучення громадськості до такого роду діяльності;
  • вміти виявляти проблеми громади та проводити їх пріоритетизацію;
  • вміти створювати робочі групи зацікавлених сторін та враховувати інтереси різних учасників;
  • опанувати практичні підходи та механізми залучення громадськості.

 

 Зміст модулю:

 

Тема

Зміст та навчальні елементи теми

1. Принципи та сфери залучення громадян до участі в прийнятті рішень органами влади.

Виявлення та пріоритетизація проблем. Залучення зацікавлених сторін. Методи та рівні залучення громадськості

 

 Міжнародні рекомендації (ОБСЄ, ООН) щодо впровадження механізмів залучення громадськості до участі в прийнятті рішень органами влади. законодавче та інституційне забезпечення: міжнародний та український досвід.

 Аналіз зацікавлених сторін їх потреб, інтересів та можливостей.

 Аналіз проблем. Пріоритетизація проблем. Аналіз завдань з вирішення проблем. Аналіз та вибір стратегії.

 Три складові залучення громадськості:

         -Інформування громадськості.

         -Консультування з громадськістю.

 Безпосередня участь громадськості у прийнятті рішень та інструменти (громадські слухання, місцеві ініціативи. Загальні збори громадян. Місцеві референдуми, громадські колегії, дорадчі комітети, експертні групи, координаційні ради). Практичні приклади.

 

2. Забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики

 

 Основні положення Указу Президента України від 15.09.2005 року № 1276 „Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики” щодо:

- забезпечення прозорості та відкритості діяльності органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, зокрема формування нових вимог до діяльності таких органів, запровадження здійснення громадського контролю за їх діяльністю та участі громадян у прийнятті ними рішень;

- підвищення кваліфікації державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування. насамперед оволодіння ними навичками якісного та ефективного спілкування, організації та забезпечення консультацій з громадськістю, участі заінтересованих сторін у виробленні та прийнятті рішень;

- удосконалення законодавства з питань реєстрації та діяльності об’єднань громадян, зокрема забезпечення безпосередньої їх участі в процесі формування та реалізації державної політики;

- організація постійних соціологічних досліджень громадської думки щодо діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування з визначенням на конкурсній основі виконавців таких досліджень.

 Обласний план заходів щодо покращення інформування. Проведення консультацій з громадськістю та залучення громадян до участі у розробці та реалізації управлінських рішень та шляхи його втілення у життя:

- створення умов для участі громадян в управлінні державними справами, надання можливості для ширшого. Оперативного та зручного доступу громадян до інформації про діяльність органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування;

- сприяння налагодженню діалогу органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з громадськістю. Створення кращих умов для зміцнення довіри з боку громадян до органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування;

- забезпечення відкритості та прозорості в діяльності органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в умовах вимог чинного законодавства України та умовах підвищення активності з боку громадськості;

- підвищення якості підготовки та прийняття рішень з питань державного і суспільного життя. Створення умов для участі громадян у розробці та реалізації таких рішень;

- надання допомоги органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування подолати виклики інформаційного суспільства, залучивши ширші інформаційні джерела та ресурси.

 

3. Робота із зверненнями громадян та організація їх прийому

 

 Звернення громадян як форма реалізації їх конституційного права, забезпечення можливостей для участі в управлінні державними і громадськими справами, впливу на поліпшення роботи органів державної влади та органів місцевого самоврядування. для відстоювання і відновлення своїх прав та законних інтересів. Закон України „Про звернення громадян”, Указ Президента України „Про заходи щодо забезпечення конституційних прав громадян на звернення”.

 Види письмових звернень: пропозиції (зауваження), заяви (клопотання), скарги. Рішення, дії чи бездіяльність, які можуть бути оскаржені. Вимоги до звернень. Звернення, які не підлягають розгляду та вирішенню.

 Порядок розгляду звернень громадян. Права громадянина при розгляді заяви чи скарги. Обов’язки органів виконавчої влади, місцевого самоврядування. їх керівників та інших посадових осіб щодо розгляду заяв і скарг. Термін розгляду звернень громадян.

 Особистий прийом громадян головами державних адміністрацій та іншими посадовими особами. Єдині вимоги до прийому громадян. Прийом громадян за місцем проживання. Виїзні приймальні. Лінії  прямого зв’язку із використанням телефонних мереж.

 Відповідальність за порушення законодавства про звернення громадян.

 Контроль місцевих державних адміністрацій за його дотриманням.

 Аналіз і узагальнення усних і письмових звернень та стану їх розгляду в державних адміністраціях, управліннях. Органах місцевого самоврядування. методична допомога в цій справі підпорядкованим органам та організаціям.

 

 

Рекомендована література:

  1. Закон України „Про всеукраїнський та місцеві референдуми” від 3 липня 1991 р. № 1286-ХІІ// Відомості Верховної Ради України. – 1991. - № 33 – С.443.
  2. Закон України „Про об’єднання громадян” від 16.06.1992. - № 2460. – ХІІ.
  3. Указ Президента України від 15.09.05 № 451-ІХ „Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики”.
  4. Указ президента України „Про забезпечення умов для більш широкої участі громадськості у формуванні реалізації державної політики” від 31 липня 2004 р. № 854 // Урядовий кур’єр. – 2004. - № 146.
  5. Указ Президента України від 24 квітня 2004 р. № 434/2004 „Про невідкладні заходи з удосконалення організації прийому громадян органами державної влади, органами місцевого самоврядування та посадовими і службовими особами цих органів”.
  6. Постанова Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2003 р. № 1444 „Про затвердження Програми підготовки та залучення молоді до державної служби в органах місцевого самоврядування, створення умов для її професійного зростання// Офіційний вісник України. – 2003. - № 37. – Ст.1997.
  7. Ми починаємо нову сторінку української історії. Звернення Президента України Віктора Ющенка до українського народу на Майдані Незалежності// Урядовий кур’єр. – 2005. – 25 січня - № 13.
  8. Не розподіл влади, а гармонізація управління. З виступу Президента України Віктора Ющенка на Всеукраїнських зборах представників місцевого самоврядування 26 квітня 2005 року// Урядовий кур’єр. – 2005.-29 квітня № 80.
  9. Україну будує кожен з нас. Виступ Президента України В.Ющенка на Майдані Незалежності 24 серпня 2005 року. Урядовий кур’єр. № 160 від 26 серпня 2005 року.
  10. Литвин В.М. Прорив до громадянського суспільства// Голос України. – 2005.-26,27 січня.
  11. Управління за участю громадян: міжнародний досвід та рекомендації для України. К.: „К.І.С.”, 2004 .-124 с.
  12. ОЕСD: Public Management Policy та OECD: Open Government / Fostering Dialog with Civil Society.
  13. Шаповал В. Виконавча влада в розвинутих країнах: Конституційно-правовий аспект. Навчальний посібник. – УАДУ, 1998. – 209 с.
  14. Батенко Л.П., Загородніх О.А.. Управління проектами: Навч. посібник. „Знання”/ 2003.-С.231.
  15. Управління проектами: Навчально-методичне забезпечення курсу. Л.Пан „Знання”/ 2004. С.120.
  16. Олуйко В. Створення державної системи управління через управлінську ситуацію в органах державної влади та місцевого самоврядування. // Актуальні проблеми економіки.-2005.- №1 (43). – С.160-165.
  17. Залучення громадян до діяльності органів місцевого самоврядування.: Навчальний посібник./ І.Бураковський, В.Зайчикова, С.Максименко, І.Парасюк. – За ред. І.Бураковського. – К.: УНІСЕРВ, 2004.
  18. Серант А.Й. Формування партнерства: міська рада – міська громада // Місцеве самоврядування. – Кн.2: Організація роботи міського голови / За заг. ред. А.О.Чемериса. – Львів: Ліга-Прес, 2004. – С.959-996.
  19. Серант А.Й., Козярик В.М., Коник С.М., Чемерис А.О., Шевчук П.І. Основи місцевого самоврядування сільських громад.: Навч. посіб. / Кол. авт. / За ред. М. Орна того. – К.: Вид-во НАДУ, 2005. – С.164-265. (авт. 2,2 д.а.)
  20. Організація роботи із зверненнями громадян : Навч.-метод. зб. / Черніг. облдержадмін. : апарат, від. роб. із звернен. громадян; Черніг. центр перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів держ. влади, органів місц. самоврядування, держ. п-в, установ і орг. ; Уклад.: Н. М. Пригара, В. М. Бойко, С. В. Бутко. — Чернігів : ЦППК, 2008. — 67 с.
  21. Афонін Е.А. Грамадська участь у творенні та здійсненні державної політики / Е.А.Афонін, Л.В.Гонюкова, Р.В.Войнович. – К.: НАДУ, 2006. – 210 с.
  22. Методичні рекомендації по роботі із зверненнями громадян (для керівників та інших посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, установ, організацій, об’єднань громадян). – Хмельницький: Центр перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ і організацій. – 2009. – 81 с.
  23. Рекомендації Всеукраїнських громадських слухань з питань політико-правового забезпечення державної служби та служби в органах місцевого самоврядування. м.Одеса. 24-25.09.2009 р.
  24. Украинский Интернет­ресурс по PR. — www.propr.com.ua
  25. Українська ліга зв’язків з громадськістю. — www.pr­liga.org.ua
  26. Все о PR. — www.prinfo.webzone.ru